Att handla mat i Tyskland

Bra med att handla mat i Tyskland:

1. Det är billigt. Väldigt billigt. I like.

2. Det finns en butik här som bara säljer bio-produkter (Koopman), d.v.s. miljövänliga produkter.

3. Det finns många butiker, med andra ord flera i närheten.



Dåligt med att handla mat i Tyskland.

1. De är alla stängda på söndagar. När man får någon craving en söndag så är det bara att gilla läget. F tycker att det är synd om dom som måste jobba söndagar, eftersom alla vill vara lediga en söndag. Vadå, i Sverige får man bra OB på söndagar, och det gillade alltid jag!

2. På Aldi, Lidl, och Penny (fler?) finns bara vagnar och inga korgar. Varför??!! Vanligaste scenariet: Jag går in för att handla 3 artiklar. Jag ser att det är extrapris på pringles (går ej att motstå), tar med mig lite lax, och eftersom vi börjar få slut på pålägg så blir det skinka och emmentaler, sedan x antal saker till. Det har blivit en sport att kunna bära så mycket som möjligt med bara händerna. De borde ju vara i affärens intresse att man kan handla så mycket impulsköp som man har lust med, men nu blir jag ju bara tvungen att balansera mina saker till kassan innan jag känner att jag handlat klart.

3. Kassan, ja. Den har en 50 cm uppsammlingsplats på ens varor när kassörskan blippat dom.


Det står till och med på beskrivningen i bildern här ovanför att kunden sätts under tidspress p.g.a. den lilla plats och därmed tid att lägga ner sina varor i sin påse/väska. Vänd mot kön där ALLA står och stirrar på en så blir stressen total (innan jag lärde mig att handla få saker och göra allt jättesnabbt och ha pengarna redo). Istället förväntas man slänga ner allt i vagnen (som man förväntades använda från början antar jag), köra bort sina opackade varor till en liten bänk där man ska packa om allting. Svenska systemet är ju mycket bättre, med bara en "överflyttningsfas" (band till påse) istället för dessa två (band till vagn, vagn till påse).

4. Dåligt utbud. Jag älskar stora affärer och har med F råkat spendera över timmen på gigantiska Carrefour i Dubai när det begav sig. Men här är affärerna många och små. För att handla in våra matprodukter måste vi variera och mellan olika affärer för att få tillgång till mer än bara en affärs utbud. Tidskrävande. Tacka vet jag Willys.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0