Tentatid förbi

Hej!

Äntligen är sista tentan gjord, och slutade med bra betyg (yay) och med det på morgonen så blev hela dagen superbra. Angående betyg så använder mitt hemuniversitet det amerikanska betygsystemet (A, A-, B+, B, B- etc), där bokstäverna kan räknas i form av an skala upp til 4.0, där 4.0 är bäst. Men de tyska skolorna använder en skala mellan 1.0 och 4.0, med steg däremellan på .0, .3, och .7. Betyget 1.0 är bäst, och 4.0 sämsta godkända.

När jag ansökte för "plats" som utbytesstudent här i O-burg så skrev jag ju stolt mitt betygssnitt på 3.85, och när jag fick ett svar att "kurserna är väldigt krävande, klarar du verkligen det...?". De måste ju ha trott jag knappt låg på godkänd nivå, haha! Nåja, efter nu två terminer där jag i början fattade nada, så har jag ändå lärt mig otroligt mycket, speciellt tyska. Jag hade aldrig pluggat tyska innan jag kom hit, förutom en två veckors kurs i Berlin sommaren innan, och självstudier via internet och tysk musik. Måste ändå säga att det gått över förväntan, och att jag klarade t.ex. Statistik helt på tyska är en bedrift som jag iaf är stolt över!

Vad är jag mindre stolt över? Ja, jag kunde ju ha pratat med med tyska pojkvännen på tyska. Det har väl blivit kanske 50/50 på engelska och tyska när vi pratar.

Om exakt en vecka sitter jag med mina syskon och umgås med Rock Band i Stockholm. Men, dessförinnan måste jag säga hejdå till F, vilket alltid känns jobbigt. Distans igen, inte så hett. Fast det klarar vi i några månader. Vi är ju dessvärre vana!

LG

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0